FANDOM

Daratlitin'e'Noumition
Spelare: [[{{{Spelare}}}]] Födelsår: [[category:{{{År}}}]]
Ras: Alv (Thism)
Yrke: Molnryttare
Styrka:

Tålighet:

Rörlighet:

Personlighet:

Psyke:

Vilja:

Bildning:

Syn:

Hörsel:

19

15

15

11

13

18 (9)

14

15

17

Lojalitet:

Heder:

Amor:

Aggressivitet:

Tro:

Generositet:

Rykte:

Tur:

Förbannelse:

11

16

15 (Mörka Alvkvinnor)

8

15 (Cyvon)

11

5

14

{{{Förbannelse}}}

[[Category:{{{Spelare}}}]][[Category:{{{År}}}]]

Cyvons utvalde och en mycket skicklig molnryttare. Darath är för tillfället långt borta ifrån sina hemtrakter, ty hans gud har beordrat honom att sprida sin tro där, så att alla kan se Cyvons storhet. Detta tar Darath på stort allvar och han kämpar alltid med sin guds namn på läpparna.

NamnRedigera

Daralitin’e’Noumition kommer ifrån ordet Arali, vilket betyder stjärna. Dar, vilket betyder vägledare. Följdnamnet, ´e´Nournition, betyder ungefär ut ur mörkret, men det går också att böja tillbaka till ’’inget mörker’’, vilket isåfall skulle ge namnet betydelsen inget mörker för stjärnornas ledare, eller stjärnornas vägledare ut ur mörkret.

Nour betyder natt eller mörker, beroende på om man säger det Nour eller Nour.

Nition betyder antingen ut ur eller inget. Oftast visas det vad ordet betyder om man ser på hela meningen som innehåller ordet.

UtseendeRedigera

Darath

Darath är en reslig alv på nästan 210 centimeter och nästan 100 kilo. Trots detta så rör han sig med en förbluffande smidighet och han bär alltid sin mangenatlegerade dvärgiska Krell-Kharz vid sidan. Han har också en alvisk Noloinbåge som han också bär med sig pilar till. I bågen finns hans guds namn insnidat och han har också lagt på, via magi, en inskription på yxan där den dvärg han blev räddad av har sitt namn inskrivet bredvid Cyvons namn.

Till vardags är han klädd i vanliga slitstarka läderkläder som är färgade som skogen. Oftast har han en lång mörkgrön kappa över detta och en sorts 'kronhjälm' som skyddar hans panna. Om han ska på fest eller om han ska möta någon viktig så klär han sig i finare alviska kläder med en lång kappa och så gott som helt i blått. Han har också en uppsättning med mycket fina stövlar som han endast bär då det är en stor fest och han känner sig säker. Han bär då också inte bågen, utan bara sin yxa och låter oftast sin dumdrake ha bågen vid sig.

BeteendeRedigera

Darath beter sig ganska fanatiskt och ser Cyvons vilja i allt som sker omkring honom. Hans tro på sin gudom är så stark att han till en början hade svårt att acceptera andra religioner, men detta har släppt och han ser dem numera som Cyvons vilja och som en personlig utmaning om att konvertera andra till sin egen religion. Han är dock aldrig framfusig om det utan hjälper hellre till och pratar endast om Cyvon ifall de andra vill det.

Darath är dock en stolt man och tar hårt på sin heder, även om han förstår att andra inte alltid menar att förolämpa honom då de råkar göra det. Han största problem är att förstå varför inte människorna tar lika hårt på sin heder och han har faktiskt börjat respektera dvärgarna för deras hedersamma sätt att bete sig på. Han har mycket svårt att förstå sig på individer som struntar helt i sin heder.

BakgrundRedigera

Daralithin’e’Noumitian är utvald och det är något han vet om.

Sedan unga barnsben så har Daralitin vetat om att han var annorlunda än de andra alverna han umgås med. Som mycket ung så tycktes de dumdrakar som fanns i närheten av den gård han växte upp i att fatta tycke för honom och på sitt eget sätt så kunde han kommunicera med dem, vilket förvånade de alver som bodde med honom. Han blev känd som "draktunga" hos sina fränder och ett par av dem skämtade om att han kanske skulle komma att bli en drakryttare... ett skämt som de sedan skulle inse var mer en profetia.

Vad Darath (som är kortformen av hans namn) inte visste om, var att han inte bara var annorlunda i sina egna ögon, utan också i en glömd guds ögon. En gud som hade planer på att komma tillbaka.

Sedan dess har Darath rört sig runt hela Asharina halvön och han har dessutom deltagit i kriget emot Jargien. Numera spenderar han en hel del tid i Drunok för att studera människorna där och för att Cyvon har beordrat det till honom i hans drömmar.

För Daraths uppväxt och en mer detaljerad bakgrund, se hans bakgrund.

FamiljRedigera

Darath föddes in i släkten ’e’Nournitian och är därmed en ädling inom Thism-stammen. Hans mor var Lesavva ifrån Thism övre skikt, men gifte sig med en lägre ädling av kärlek. Fadern var Hykkon, en Thism som vuxit upp i det fjärran Alarrin, där han fungerat som en diplomat för sin stam.

Daraths mor var gravid då hon blev dräpt, vilket Darath inte vet om. Skulle han få reda på detta skulle han börja hata tirakerna som dräpte hans föräldrar, ty att förlora en familjemedlem till vore mer än vad den unge alven skulle klara av.

EgenskaperRedigera

Darath är utvald av sin gud, Cyvon. Han är väldigt stark, hör extremt bra och Cyvon hjälper honom mer än gärna, även om han har svårt att tala sin utvalde då denne inte befinner sig i Sunariskogen. Detta är eftersom Cyvons fysiska form är begravd i Sunariskogen och väntar på att Darath ska befria den och släppa lös Cyvons ande.

En annan egenskap som är unik för Darath bland alla de alver som bor i Sunariskogen, är att han är mycket skicklig på att bruka sin Krell-Kharz som han alltid bär med sig. Han har börjat utveckla en egen stridskonst, men har än så länge inte kommit så mycket längre än att han börjat göra vidare och snabbare utfall. Dessa anfall räknas som ’’’kraftiga’’’.

Även för att vara en alv så är Darath väldigt smidig. Han har nästintill perfekt kroppskontroll, vilket gör att han väldigt snabbt bemästrar färdigheter som är baserade på rörlighet. Han har också ett fotografiskt minne, vilket gör att han har väldigt lätt för alla kunskapsbaserade färdigheter (Han är lättlärd i alla kunskapsfärdigheter och alla rörelsefärdigheter).

NackdelarRedigera

Darath är inte bara känd för att han bär en yxa, utan han är också känd för att han är en helhjärtad nymfoman. Darath söker alltid efter en ny potentiell sängpartner och har svårt att stanna. Framför allt tycks han ha smak för mörkhyade vackra kvinnor, främst då solbrända alvkvinnor.

Darath själv ser detta som en god sak, ty hur kan han hedra sin gud bättre än genom att skaffa barn som i sin tur också kommer följa Cyvon.

Cyvon har dock gjort en sak som Darath fortfarande letar efter en anledning för. Cyvon har låtit ett märke växa fram på Daraths högerhand, vilket visar att Darath är Cyvons högste utvalda på mundana, men märket tolkas av de flesta som ett häxmärke.

Utan Daraths kunskap så har dessutom en grupp med Sanarialver bestämt sig för att göra sig av med Cyvons förkämpe, för Darath sprider ett budskap de inte vill ska spridas. Cyvon själv vet om detta och det var därför han skickade den unge alven norrut, men Cyvon hade inte räknat med att Darath skulle ge sig av så långt.

De flesta alver tenderar dessutom att se ner på Darath då de upptäcker att han svingar ett alviskt vapen. Vilken alv med självrespekt väljer bort svärdet och bågen för en ’’’dvärgisk’’’ yxa? Detta har alltid drivit Darath framåt och han kämpar alltid för att rentvå sin heder och visa att yxan är ett lika hedersvärt vapen som vilket svärd som helst. Detta ger honom en viss fördel då han träffar en dvärg, ifall de inte direkt anfaller honom i tron att han stulit yxan.

FöremålRedigera

Darath besitter ett antal unika och sällsynta föremål. Det troligen mest unika är hans dvärgiska yxa som han svingar med skicklighet och glädje, men han har också en dumdrake och en bok som han arbetar med.

CyvonasiRedigera

Cyvonasi är den dumdrake som Darath fick präglad på sig via Cyvons vilja. Draken är ung och kan bära Darath utan större problem. Den har ett par mycket vackra horn och den är dessutom väldigt intelligent för en Dumdrake.

Krell-KharzRedigera

Darath äger också en mycket unik dvärgmangenatlegerad Krell-Kharz som han värderar högt. Yxan är bland de finaste hantverk han någonsin sett och han har alltid vägrat låta de dvärgiska smeder som vill undersöka yxan att göra så, främst eftersom han anser att det var Cyvons vilja att endast Darath skulle ha yxan och dess värde skulle försummas ifall att man började göra kopior av det vackra vapnet.

Yxan i sig är inte bara oerhört vacker att se på, utan den är också dödlig i strid. Yxan har följande egenskaper:

Hugg: Ob5T6+3, Kross: Ob1T6, Stick: Ob1T6+3. STYK: 11, Fattning: 2H, Bryt: 20, SI: 3/3, Vikt: 2,75 kg.

Krell-Kharzen är en magenatlegerad höghärdad klinga som dessutom är höghärdad med nackdelen borttagen. Denna yxa sägs vara en av de vackraste och skarpaste Krell-Kharzen som någonsin tillverkats.

Cyvons DrömmarRedigera

Boken som Darath håller på att skriva kallar han för Cyvons drömmar och den växer sakta. Den innehåller nu ett dussintal sidor med nertecknade tankar och drömmar som Cyvon skänkt Darath.

BakgrundsslagRedigera

Nackdel       Rentvå heder
Nackdel       Häxmärke
Nackdel       Nymfoman
Händelse      Unik Kunskap
Mental        Viljestark, +2 vilja
Mental        Slå om två gånger. Se slag markerade med *.
Mental*       Fotografiskt minne. Alla kunskapsfärdigheter är lättlärda
Mental*       Stark vilja. -ob1T6 på check
Övernaturlig  Helig. +6 Quadosh
Övernaturlig  Utvald
Mental        Kroppskontroll
Börd          Ädling (lågadlig)
Föremål        H+2, S+1, Bryt -2
Övernaturlig  Gudarnas gunstling
Föremål       Välbalanserad
Föremål       Dvärgmangenatvapen
Mental        Lättlärd i yxa
Fysisk        Extraordinärt stark

Mycket udda familj som var affärsmän. Är enda barnet. Båda föräldrarna är döda

Har en heavédrake präglad på sig.

Spejare (Påhäng, res 9), Bonde (Påhäng, Res 12), Missionär (Påhäng, res 10).

cermonier: Välgsignelse (1)

Eon
Karaktärer · Städer · Länder

Alkemi · Magi - Förläningar
Människa: Vanar · Kragg · Raun · Tokon · Cirefaldier
Alv: Learam · Sanari · Thism
Dvärgar: Ghor · Roghan · Drezin · Zolod
Tiraker: Marnakh

Övrigt: Föremål, Vapenegenskaper, Ekvatorn